نحوه نگهداری از ترمووود را بدانید

شرایط نگهداری از ترموود

شرایط نگهداری از ترمووود ، محافظت صحیح و اصولی از ترمو چوب علاوه بر افزایش طول عمر و دوام آن، در حفظ ظاهر زیباتر آن نیز نقش مهمی دارد. از آنجایی‌که ترمو از چوب طبیعی تهیه می‌شود، باید به شرایط محیطی و نکات نگهداری از آن توجه کرد، تا ساختار آن بهتر حفظ شود، و مدت بیشتری استفاده شود.

نحوه نگهداری از ترمووود

همانطور که ‌می‌دانید چوب ترموود مورد نیاز در ایران، یا به شکل وارداتی از کشور فنلاند و چند کشور اروپایی دیگر تامین ‌می‌شود، و یا جزو تولیدات داخلی کشور ‌می‌باشد. در هر حال به دلیل هزینه‌‌ها‌ی بالای تامین مواد اولیه و یا هزینه‌‌ها‌ی حمل و نقل و ارسال این محصول به ایران، ارزش قیمتی این محصول بالا ‌می‌رود.

شرایط نگهداری از ترمووود بر اساس استاندارد و صحیح کمک می‌کند، تا دچار ترک، انحنا و پوسیدگی نشود. بنابراین محافظت از آن به دو بخش نگهداری در انبار، و نگهداری بعد از نصب تقسیم ‌می‌شود.

 

نحوه نگهداری از ترمووود

شرایط نحوه نگهداری از ترمووود درانبار

  • محل نگهداری از ترمو چوب باید مسقف و تا حد امکان خنک باشد.
  •  رطوبت مهم‌ترین عامل ترک خوردن چوب است، در نتیجه محیط نگهداری از ترمو چوب باید خشک و عاری از رطوبت باشد.
  •  بهترین شیوه چیدمان ترمووود در انبار به‌صورت افقی است، و بهتر است چوب، تماس مستقیم با سطح زمین نداشته باشد، تا خم نشده، و تغییر شکل ندهند.
  •  استفاده از کاور، و محافظ چوب، شرایط نگهداری ترمو چوب را بسیار مطلوب‌تر می‌کند.
  •  از آنجایی‌که ترمود در بسته‌بندی کمی خشک، و شکننده می‌شود، باید توجه داشت هنگام جابه‌جایی بسته‌های چوب با لیفتراک، زاویه برداشت محصول، در کمترین حالت ممکن باشد.
  • بهتر است چند ساعت قبل از اجرا و نصب ترموود، الوارهای چوب از انبار و پوشش‌های در نظر گرفته خارج شوند، تا با دما و شرایط محیط تطبیق پیدا کنند.

 

شرایط نگهداری از ترمووود

شرایط نگهداری از ترمووود بعد از نصب

مراقبت بهینه از الوارهای ترموود، ‌می‌تواند طول عمر این محصول را افزایش دهد. ترموود‌های حرارت دیده، به دلیل حذف ناخالصی‌‌ها‌ به طور طبیعی در برابر پوسیدگی بسیار مقاوم هستند. آنها همچنین در برابر آب و هوای مرطوب به خوبی فرم خود را حفظ ‌می‌کنند. اما ادامه این شرایط ناسازگار ممکن است، به مرور مخرب و تهدید کننده باشد. از این رو لازم است تا پس از نصب، الوارهای ترموود در مقابل عوامل مخرب جوی (رطوبت، اشعه خورشید، قارچ و کپک و…) همچنین مواردی مانند: سایش، و خراش به وسیله رنگ ترمود و یا روغن محافظت شوند.

شرایط نگهداری از ترموود

 

نگهداری در مقابل اشعه خورشید

اشعه ماورای بنفش خورشید، توانایی زیادی در تاثیر‌گذاری بر روی مواد مختلف در طبیعت را دارد. این اشعه به راحتی ‌می‌تواند بسیاری از واکنش‌‌ها‌ی شیمیایی را تسریع و یا تبدیل کند. تابش این اشعه بر روی چوب‌‌ها‌ سبب تجزیه بافت سلولی چوب شده و در نتیجه پایداری ساختمان چوب با گذشت زمان تحلیل ‌می‌رود. این تغییرات در ظاهر چوب نیز به خوبی نمایان است. رنگ الوارهای ترموود که بدون روکش مواد محافظ در برابر اشعه uv خورشید قرار می‌گیرند؛ طی یک دوره یک ساله از تن قهوه‌ای به سمت تن خاکستری تغییر می‌کند. بنابراین با توجه به طبیعی بودن منشاء الوارهای ترمو چوب لازم است به جهت محافظت و نگهداری از ترمود در برابر اشعه خورشید هر ساله به وسیله رنگ‌‌ها‌ و یا روغن‌‌ها‌ی مخصوص محافظت شوند. تا کیفیت و طول عمر آنها طی سال‌ها در وضعیت مطلوب باقی بماند.

 

رنگ کردن ترمووود

مراحل رنگ کردن ترمووود

  • سطح آن باید خشک و عاری از گردوغبار باشد.
  • محیطی که قرار است فرایند رنگ‌کاری در آن صورت بگیرد، عاری از گرد و غبار باشد.
  • دمای محیطی که رنگ‌کاری در آن انجام می‌شود، متعادل و یکنواخت باشد.
  • رنگ چوب کامل هم خورده باشد، تا قسمت حلال و رنگ‌دانه باهم ترکیب شوند، و رنگ یکدست شود.
  • مقدار رنگ اولیه روی چوب لایه‌ای نازک و کم ضخامت باشد، تا در مدت ده دقیقه خشک شود.
  • حرکت قلم‌مو در راستای الیاف چوب باشد، نه به‌صورت رفت‌ و برگشت، تا رنگ یکدست شود.

پس از خشک شدن کامل رنگ که به طور میانگین 24 ساعت زمان می‌برد (این زمان نسبت دما و هوای محیط متغیر است)،باید برای مرحله دوم رنگ‌کاری که اصطلاح به دست‌دوم رنگ چوب معروف است آماده شد. مراحل دست‌دوم مانند فرایند مرحله اول تکرار می‌شود.

رنگ کردن ترمووود علاوه بر افزایش عمر و دوام چوب، باتوجه‌ به تنوع رنگی که دارد. توجه و رضایت سلیقه‌های مختلف را جلب می‌کند، و بهتر است با توجه با ناحیه جغرافیایی محل استفاده فرایند رنگ زدن در فواصل زمانی منظم تکرار شود.

محافظت در برابر رشد قارچ‌ها و جلبک‌ها

در مناطقی با آب‌وهوای مرطوب، امکان رشد قارچ و جلبک روی چوب وجود دارد. این گیاهان برای رشد خود از مواد مغذی چوب تغذیه می‌کنند و به بافت چوب آسیب می‌زنند؛ بنابراین در صورت مشاهده قارچ و جلبک روی چوب سریع آن را از سطح حذف کنید، و پس از تمیزکردن چوب از رنگ ‌و روغن پوشش‌دهنده و محافظت‌کننده استفاده کنید.

 

شرایط نگهداری از ترموود

 

نحوه نگهداری از ترمووود در برابر ترک خوردگی

رطوبت و آب عامل اصلی اغلب ترک خوردگی‌‌ها‌ است. چنانچه رطوبت داخلی الوارها افزایش پیدا کند؛ سبب تغییر ابعادی سلول‌‌ها‌ی چوب ‌می‌شود. در نتیجه چوب حالت باد کرده پیدا ‌می‌کند. سپس بعد از خشک شدن ابعاد سلول‌ها به اندازه اولیه باز ‌می‌گردد. این تغییرات سبب ترک خوردگی الوارها  ‌می‌شود.

به این منظور برای محافظت و نگهداری از ترمود در برابر ترک خوردگی لازم است تا الوارها توسط پوشش‌‌ها‌ی مناسب از رنگ و یا روغن مقاوم‌سازی شوند. در این صورت تغییرات رطوبتی ترمو چوب‌‌ها‌ در اثر رطوبت و یا باران به شدت کاهش ‌می‌یابد.

بنابراین با توجه به تما‌می‌ موارد و روش‌‌ها‌ی ذکر شده، ‌می‌توان به راحتی وظیفه محافظت و  نگهداری از ترمووود چوب را با انجام یکسری اقدامات آسان و کم هزینه به بهترین شکل انجام داد. این متریال در حال حاضر یکی از زیباترین و کاربردی‌ترین مواد و مصالح ساختمانی است که اگر نسبت به استفاده و شرایط نگهداری از آن آگاهی و دانش کافی داشته باشید. برای سالیان سال زینت‌بخش سازه‌‌ها‌ی شما خواهد بود.

کارشناسان پارس چوب آماده‌اند تا با مشاوره رایگان در زمینه محافظت از ترمو شما را راهنمایی کنند. و همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید محصول با ما در  تماس باشید.

 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید

[kkratings]

جدیدترین مقالات

تماس با ما

جستجو در مقالات